Awards & Publications

Group Publications

Authored Books

libro_07

Routledge Bilingual Dictionary of Scientific and Technical Metaphors and Metonymies

2016. London: Routledge. ISBN: 978-1-138-8600-6.

Authors: Georgina Cuadrado-Esclapez, Irina Argüelles Álvarez, Pilar Durán-Escribano, María-José Gómez-Ortiz, Silvia Molina-Plaza, Joana Pierce-McMahon, María-Mar Robisco-Martín, Ana Roldán-Riejos & Paloma Úbeda-Mansilla
Prefaced by Francisco Ruiz de Mendoza (Universidad de La Rioja, Spain) & Charles Forceville (University of Amsterdam, The Netherlands).
Reviewed in: (1) Bocanegra, A. 2016. ESP Today. (forthcoming). (2) White Hayes, M. 2016. Ibérica. (forthcoming).


libro_03

Arquitectura y Construcción: Español Académico y Profesional.

2015. Ed. Edinumen. ISBN: 978-84-9848-645-2.

Authors: Paloma Úbeda Mansilla; María Luisa Escribano Ortega
Reviewed in: RedELE, E-JournaALL


libro_03

 The Language of Architecture and Civil Engineering.

2011. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN (10): 1-4438-3167-0.

Authors: Ana Roldán-Riejos, Joaquín Santiago López & Paloma Úbeda Mansilla
Prefaced by Alberto Campo Baeza (UPM)
Reviewed in: (1) Boquera, M. (2012). European Journal of Higher Education: 2:2-3, 339-34. ISSN: 2156-8235 (Print), 2156-8243 (Online) (2) Orna-Montesinos, C. (2012). Ibérica, 24: 317-320. (3) Molina, S. (2013). Revista Alicantina de Estudios Ingleses. 2013, 26: 297-304.


libro_07

 Portfolio Europeo de las Lenguas Académico y Profesional. ACPEL Portfolio y Banco de Descriptores de Destrezas Comunicativas Profesional y Académico.

Descargar PDF

2009. Madrid: Ediciones Endymión. ISBN: 978-84-7731-478-3 [Bilingual edition: Spanish/English. Accredited Model by Council of Europe Nº 98.2009].

Authors: Pilar Durán-Escribano, Georgina Cuadrado-Esclapez, Joana Pierce-McMahon, María-Mar Robisco-Martín, Ana Roldán-Riejos, Joaquín Santiago López & Paloma Úbeda-Mansilla.
Reviewed in: (1) Litzler, M. F. (2012) “Portfolio Europeo de las Lenguas Académico y Profesional (ACPEL Portfolio)”. Porta Linguarum: 17: 239-240. ISSN: 1697-7467. (2) García Laborda, J. (2010) “Portfolio Europeo de las Lenguas Académico y Profesional”. Ibérica, 19: 196-198.
Awarded: INAP 2010. PREMIO EN LA CATEGORIA DE Material Didáctico en Soporte Papel.


Edited books

libro_05

Reflections on Language Use in the Academic Context.

2005. Madrid: Fundación Conde Valle de Salazar, Universidad Politécnica de Madrid. ISBN: 84-96442-1-X.

Editors Pilar Durán-Escribano, Guadalupe Aguado de Cea & Ana Mª Roldán-Riejos.
Reviewed in: Rodrigues Rodrigues, J.M. (2006). “Reflections on language use in the academic context”. Ibérica, 12: 155-167.


  implantacion-titulaciones-bilingues_maria-jose-gomez-ortiz

Estudio de viabilidad de implantación de titulaciones bilingües en la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF)

2015. Madrid : Fundación General de la UPM. ISBN: 978-84-606-9247-8
Editors: M-J. Gómez-Ortiz, P. Benito & M. Sillero.

 


Book chapters in edited Works

 

Durán Escribano, P. & Argüelles Álvarez, I. 2016. “Cross-Disciplinary Metaphorical Meaning Extension in the Creation of New Scientific Terms” in Litzler, M.F., García Laborda, J. & Tejedor Martínez, C. (eds). Beyond the universe of Languages for Specific Purposes: The 21st century perspective. Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, pp: 107-110. ISBN: 978-84-16599-83-7.


 

Durán Escribano, P., Aguado, G. & Roldán-Riejos, A. 2005. “Introduction to Reflections on Language Use in the Academic Context” in P. Durán Escribano, G. Aguado de Cea & A. Roldán Riejos (eds.) Reflections on Language Use in the Academic Context. Madrid: Fundación Conde Valle de Salazar, Universidad Politécnica de Madrid, pp: 7-16. ISBN: 84-96442-1-X.


 

Durán Escribano, P. & Cuadrado Esclapez, G. 2007: “Developing language descriptors to match the writing competence of engineering students” en Bocanegra, A.M., Lario, M.C. y López, E. (eds). English for Specific Purposes: Studies for Classroom Development and Implementation. Cádiz: Universidad de Cádiz, pp:. 105-124. ISBN: 978-84-9828-149-1.

Reviewed in: «Boletín Electrónico de AESLA» nº3, 2009, & in IBÉRICA 16 (2008) by V. Guillén-Nieto, pp. 197-198.


 

Durán Escribano, P. & Pierce McMahon, J. 2007: “An EAP literacy portfolio for tertiary education students: Academic and professional discourse development within the European framework of reference for languages” in Curado, A., Edwards, P. y Rico, M. (eds). Approaches to Specialised Discourse in Higher Education and Professional Contexts. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing, pp: 182-202. ISBN: 1-84718-339-5.

Reviewed in: Skorczynska, H., IBERICA 16 (2008): 193-196.


 

Durán Escribano, P. & Roldán-Riejos, A. 2008: “The role of context in the interpretation of academic and professional communication” en Gibert Maceda, T. y Alba Juez, L. (eds). Estudios de Filología Inglesa. Homenaje a la Dra. Asunción Alba Pelayo. Madrid. U.N.E.D., pp: 81-94. ISBN: 978-84-362-5553-9.
Reviewed in: Balteiro, I., 2009. Revista Alicantina de Estudios Ingleses 22: pp. 343-346. University of Alicante. ISSN 0214-4808. DOI: 0.14198/raei.2009.22.20.


 

Gómez-Ortiz, M-J. & Martínez, C. 2015: “Programas en Inglés en los Grados y Postgrados de la educación pública y privada universitaria en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte” in Gómez-Ortiz, M-J., Benito, P., Sillero, M. (eds.) 2015: Estudio de viabilidad de implantación de titulaciones bilingües en la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF). Madrid. Fundación General de la UPM. ISBN: 978-84-606-9247-8 (pp. 6-18)


 

Roldán-Riejos, A. 2016. “Exploring specific differences: a cross-linguistic study of English and Spanish civil engineering metaphors” in Romano M. & Porto M.D. (eds). Exploring Discourse Strategies in Social and Cognitive Interaction: Multimodal and Cross-linguistic Perspectives. Amsterdam: John Benjamins Publishers, pp. 187-213. DOI 10.1075/pbns.262.


Articles in refereed Journals

Argüelles Álvarez, I., Molina Plaza, S. & Xu X. 2009: “La actitud del hablante a través de adverbios y expresiones adverbiales en los blogs de Telecomunicación”. RAEL: Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 8, 274-298. ISSN: 1185-9089.

Cuadrado Esclapez, G. & Durán Escribano, P. 2013: “<>. Researching the humanizing metaphor in Earth Science Scientific Texts”. Global Journal of Human Social Science, Vol XIII, Issue VII, 53-63. ISSN: 0975-587X (Print) & 2249-460X (Online). DOI: 10.17406/GJHSS

Cuadrado Esclapez, G. & Durán Escribano, P. 2013: “Proposal for a Semantic Hierarchy of Terminological Metaphors in Science and Technology”. International Journal of English Linguistics Vol. 3, Nº 4: 1-15. ISSN 1923-869X (Print) & 1923-8703 (Online). DOI: 10.5539/ijel.v3n4p1

Cuadrado Escalpez, G. y Robisco Martin, MM. 2011: “Aplicaciones didácticas de la metáfora cognitiva al aprendizaje del inglés para la ciencia y la Tecnología”. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 6: 95-106. ISSN: 1886-2438.

Durán Escribano, P. & Pierce McMahon, J. 2010: “Self-assessment based on language learning outcomes: a study with first year engineering students”. Revista Alicantina de Estudios Ingleses 23: 133-148. ISSN: 0214-4808.

Molina Plaza, S. & Argüelles Álvarez, I. 2013: “University large lectures in MICASE: a systemic functional analysis”. RESLA: Revista Española de Lingüística Aplicada, 2013/nº extraordinario 1, 183-208. ISSN: 0213-2018.

Pierce McMahon, J. & Durán Escribano, P. 2008: “Language Communication Competencies in Engineering Education Revisited” en Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. Vol 3: 59-72. Universidad Politécnica de Valencia. Valencia. ISSN: 1886-2438.

Pierce McMahon, J. & Robisco Martín, MM. 2010: “Evaluation of oral production learning outcomes for higher education in Spain”. Assessment and Evaluation in Higher Education., vol 35, issue 6: 745-758. Publisher Rotledge, Ref. DOI: 10.1080/02602930902977764

Pierce McMahon, J. & Durán Escribano, P. 2011: “Alternative Assessment in Engineering Language Education: The case of the Technical University of Madrid”. US-China Education Review 2: 179-187. ISSN: 2161-623X

Pierce McMahon, J. & Durán Escribano, P. 2012: “Analysing written production competence descriptors for academic and professional purposes and their calibration to the CERF”. IBÉRICA 23: 109-130. ISSN: 1139-7241.

Pierce McMahon, J. & Durán Escribano, P. 2014: “Developing and Evaluating Self-Assessment Reading Competence Descriptors for the ELP”. Porta Linguarum. Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras 22: 127-146. ISSN: 1697-7467

Robisco Martín, MM. & Cuadrado Esclapez, G. 2013: “Metaphor and Genre: An Approach to improve the learning process of English for Aeronautics”. RESLA: Revista Española de Lingüística Aplicada, 2013/nº extraordinario 1, 209-228. ISSN 0213-2028.

Roldán-Riejos, A. & Molina Plaza, S. 2016. “Home and Clothes: A Case of Prolific Metaphor Creation in Engineering (Spanish and English)”. SYNERGY, 12/1: 129-138. ISSN: 1841-7191.

Roldán-Riejos, A. & Molina-Plaza, S. 2016. “Prólogo Revista E-AESLA: Actas del XXXIII Congreso Internacional de AESLA”. Revista E-AESLA. Instituto Cervantes. Vol. 2. ISSN: 2444-197X. http://cvc.cervantes.es/lengua/eaesla/eaesla_02.htm.

Roldán-Riejos, A. & Cuadrado Esclapez, G. 2015: “Metaphor and Figurative Meaning Construction in Science and Technology (English and Spanish)”. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol.: 212: 271-277. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.11.348. Available online at www.sciencedirect.com

Roldán-Riejos, A. & Molina Plaza: S. 2015: “A Taste of the Technical Cuisine: Metals and Other Ingredients”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 178C: 201 – 206. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.03.181.

Roldán-Riejos, A. & Úbeda Mansilla, P. 2013: “Metaphor in the ESP engineering context” Ibérica AELFE. ISSN: 1139-7241. Vol. 25: 107-126.

Roldán-Riejos, A. & Úbeda Mansilla, P. 2013: “Análisis del uso de la metáfora en el contexto de la ingeniería”. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje. Common Ground Publishing. Madrid. ISSN: 2255-453X. Vol. 1: 14-32.

Santiago López, J. & Roldán-Riejos, A. 2009: “Esquemas socio-cognitivos de género en el discurso de ingeniería de edificación: estudio de la percepción en una población de estudiantes”. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. ISSN: 1886-2438. 4:189-204.

Úbeda Mansilla, P. & Roldán-Riejos, A. 2007: “The European Framework of Languages: a piloting sample of cross-curricular strategy” in Higher Education in Europe Vol. 32/3: 193-202. ISSN: 1469-8358 (electronic) 0379-7724 (paper).

Úbeda Mansilla, P. & Varela de Ugarte, A. 2015: “Comunicación y lenguaje, imágenes y palabras: una experiencia hispano-nipona con estudiantes de Arquitectura”. Cuadernos Canela. Vol. XXVI.  ISSN: 1344-9109.

Conference papers

Argüelles Álvarez, I. & Cuadrado Esclapez, G. 2005: “Análisis de la metáfora y la metonimia en el lenguaje de la telecomunicación”. Languages for Academic and Professional Purposes in the 21st Century University Framework. Universidad de Extremadura, 211-217. ISBN 84-7723-669-0

Cuadrado Esclapez, G. & Robisco Martin, M.M. 2007: “Análisis de las categorías y destrezas empleadas en la formulación de los descriptores lingüísticos del PEL” in Aprendizaje de Lenguas, Uso del Lenguaje y Modelación Cognitiva, XXIV CONGRESO INTERNACIONAL de AESLA. Madrid, UNED. ISBN: 978-84-611-6897-2.

Cuadrado Esclapez, G., Duque, M.M. & Durán Escribano, P. 2008: “META-CITEC. A cognitive semantic database of conceptual metaphor in Science and Technology” in Edwards, Martin (ed). Proceedings of the BAAL Annual Conference 2007. London, UK: Scitsiugnil Press, pp. 21-24. ISBN: 978-0-9559533-0-9.

Durán Escribano, P. & Úbeda Mansilla, P. 2005: “Las competencias sociolingüísticas y pragmáticas en el inglés académico y profesional según el Marco de Referencia Europeo” in Genís, M., Orduna, E. & García-Ramos, D. (eds) Panorama de las lenguas en la enseñanza superior, IV CONGRESO DE ACLES (Asociación de Centros de Lenguas en la Enseñanza Superior). Madrid, Universidad Antonio de Nebrija, pp. 140-151. ISBN: 978-84-88957-54-2.

Durán Escribano, P. & Pierce McMahon, J. 2006: “Specific features of a Language Portfolio for EST students: Pilot Study” en Pérez-Llantada, C.; Pló, R. y Neumann, C. P. (eds). Academic and Professional Communication in the 21st Century: Genres, Rhetoric and the Construction of Disciplinary Knowledge. 5th International Conference of the European Association of Languages for Specific Purposes (AELFE), Zaragoza: Prensas Universitarias, pp. 404-410. ISBN: 84-7733-846-9.

Durán Escribano, P. & Roldán Riejos, A. 2007: “Desarrollo de un modelo de PEL de Inglés Académico y Profesional para la UPM” en Aprendizaje de Lenguas, uso del Lenguaje y Modelación Cognitiva, XXIV CONGRESO INTERNACIONAL de AESLA. Madrid, UNED, (March 2006), pp. 983-989. ISBN: 978-84-611-6897-2.

Durán Escribano, P. & Pierce McMahon, J. 2007: “ELP implementation concerns from a pedagogic perspective in an EST context” en M. Kuteeva y H. Fanha Martins (eds). Teaching and Learning LSP: Blurring Boundaries. Proceedings of the 6th International AELFE Conference. ISCAL Lisboa (Portugal), pp. 56-64. ISBN: 978-972-98646-1-2.

Durán Escribano, P. & Gómez Ortiz, Mª J. 2008: “Criterios de selección de un corpus lingüístico específico para el estudio de la metáfora en la ciencia” XXVI Congreso Internacional de AESLA: De la lingüística aplicada a la lingüística de la mente. 3-5 April 2008. Universidad de Almería, pp. 232-235. ISBN: 978-84-612-2610-8.

Durán Escribano, P. & Pierce McMahon, J. 2011: “Utilidad del portafolio europeo de lenguas académico y profesional en el ámbito universitario” Congreso Internacional de Innovación Docente 2011, Univ. Politécnica de Cartagena. Libro de Actas, pp. 1327-1336, ISBN: 978-84-694-5333-9.

Durán Escribano, P. & Argüelles Álvarez, I. 2016: “Cross-disciplinary metaphorical meaning extension in the creation of new scientific terms” in García Esteban, S., Castillo García, G., Santamaría García, C. (eds). 2016. Today’s and Tomorrow’s Challenges in LSP and Translation. 15th International AELFE Conference. 23-24 June. Guadalajara. Universidad de Alcalá, p. 51. ISBN: 978-84-16393-65-7.

Molina Plaza, S. & Argüelles Álvarez, I. 2009: “The expression of epistemic and attitudinal stance in three speech events from the Michigan Corpus of Spoken English (MICASE)”. 63rd Annual Rocky Mountain Modern Language Association Convention, Snowbird, Utah (USA) 08-10 de octubre.

Molina Plaza, S., Dochao, L. & Argüelles Álvarez, I. 2009: “Qualitative analysis of translation equivalents figurative idioms: applications for translation and L2 teaching”. International Conference on Figurative Language Learning and Figurative Language Use: Theory and Applications, Centre for Research on the Applications of Language (CRAL), Logroño, 29-31 de octubre.

Molina Plaza, S. & Argüelles Álvarez, I. 2010: “University large lectures in MICASE: a systemic functional analysis”. XXVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada. Vigo, 15-17 de abril.

Molina Plaza S. & Argüelles Álvarez, I. 2011: “Teaching requests and apologies to engineering students: a blueprint”. XXIX Congreso Internacional AESLA, Salamanca, 4-6 mayo. Actas en CD (978-84-9012-154-2) 847-857.

Molina Plaza, S. & Roldán Riejos, A. 2014: “Translating Technical Metaphors from Civil and Maritime Engineering into English: an Overview”. 38th AEDEAN Conference. Universidad Alcalá de Henares. 12-14 Nov. 2014.

Pierce McMahon, J. & Roldán Riejos, A. 2005: “The challenge of diversity” en Genís, M., Orduna, E. y García-Ramos, D. (eds). Panorama de las lenguas en la enseñanza superior. IV Congreso de ACLES. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija, pp 437-446. ISBN: 9787- 84-88 95 7-54/2.

Pierce McMahon, J. & Úbeda Mansilla, P. 2006: “The European Language Portfolio: Review of the Implementation in Higher Education” en Mairal, R. (ed). Aprendizaje de lenguas, uso del lenguaje y modelación cognitiva. XXIV Congreso Internacional de AESLA. UNED.

Pierce McMahon, J., Cuadrado Esclapez, G. & Durán Escribano, P. 2009: “El Portafolio de Inglés académico y profesional como instrumento para la evaluación del aprendizaje y el desarrollo de competencias” VI Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, 3-4 septiembre 2009. Edita: Universidad Europea de Madrid. ISBN: 978- 84-692-1681-1.

Pierce McMahon, J. & Durán Escribano, P. 2009: “Information technology: the use of webquests in ESP”, VI Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, 3-4 septiembre 2009. Universidad Europea de Madrid. ISBN: 978-84-692-1681-1.

Pierce McMahon, J., Durán Escribano, P. & Ubeda Mansilla P. 2010: “Introducing alternative assessment into engineering language education at the Madrid Technical University” IEEE EDUCON 2010: The future of Global Learning in Engineering Education. P. 1649-1653. ISBN: 978-1-4244-6570-5.

Pierce McMahon, J., Argüelles, I., Cuadrado, G., Robisco, M., Millán, M., Villarroel, M., Álvarez, I., Sancho, C., Salto-Weis, I., Dochao, L., Blanco, J., García, A.B., González, M.M., Martínez Nuñez, M., San José, F., González Rodrigo, S., Menoyo, D., Benavente, E., Rodríguez Herva, J.J., Quemada, M., Rodríguez-Sinobas, L., Rosado E. & Hontoria C. (2015). Challenges of adapting English Medium Instruction into the Spanish university curricula and some novel solutions: TechEnglish. 9th International Conference Technology, Education and Development INTED, Madrid, 2-4 de marzo. Actas en CD, 6723-6728. ISBN 978-84-606-5761-3.

Robisco Martín, MM. & Pierce McMahon, J. 2007: “Speaking out! Developing, evaluating and piloting learning outcomes”. Edwards, Martin (ed). Proceedings of the BAAL Annual Conference 2007. University of Edinburgh, UK. ISBN: 978-0-9559533-0-9.

Roldán-Riejos, A. (2016) “Los Objetos Cotidianos en el Lenguaje de la Ingeniería: Estudio Cognitivo”. Eleventh International Conference on Interdisciplinary Social Sciences. Imperial College (Londres, Reino Unido). 2-5 Agosto 2016.

Roldán-Riejos, A. and Úbeda Mansilla, P. (2016) “Developing communicative competences in a higher education technical context”. Colóquio Internacional da Aprolínguas, Universidade do Porto, Portugal. 16-18 Junio 2016.

Roldán-Riejos, A. & Molina Plaza, S. 2013: “Bilingual Polytechnic Dictionary of Metaphors Spanish to English”. Proceedings of the 12th Conference of the European Association of Specific Purposes (AELFE). Universidade da Coruña, 5th – 7th September, 2013, pp. 118-128. ISBN: 978-84-940735-9-5.

Roldán-Riejos, A. & Úbeda Mansilla, P. 2012: “Meaning Construction and the Therapeutic Domain in Public Design”. In Elorza, I.; Carbonell i Cortés, O.; García Riaza, Bl.; Pérez-Veneros, M. (eds.) Empiricism and Analytical tools for the 21st century Applied Linguistics: Selected Papers from the XXIX International Conference of the Spanish Association of Applied Linguistics (AESLA) Ed. Aquilafuente, pp. 499-516. ISBN: 978-84-9012-154-2.

Roldán-Riejos, A. & Úbeda Mansilla, P. 2006: “Towards a cognitive educational ELP”, en Pérez-Llantada, C., Pló, R. & Neumann, C. P. (eds). Academic and Professional Communication in the 21st Century: Genres, Rhetoric and the Construction of Disciplinary Knowledge. 5th International Conference of the European Association of Languages for Specific Purposes (AELFE), Zaragoza: Prensas Universitarias, pp. 504-510. ISBN: 84-7733-846-9.

Roldán-Riejos, A. & Pierce McMahon, J. 2005: “Strategies of Evaluation at an Engineering School” in Genís, M., Orduna, E. y García-Ramos, D. (eds). Panorama de las lenguas en la enseñanza superior. IV Congreso de ACLES. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija, pp. 447-459. ISBN: 9787- 84-88 95 7-54/2.

Úbeda Mansilla, P. & Durán Escribano, P. 2005: “El enfoque cognitivo de la enseñanza de segundas lenguas en recientes publicaciones” in Genís, M., Orduna, E. & García-Ramos, D. (eds) Panorama de las lenguas en la enseñanza superior, IV CONGRESO DE ACLES (Asociación de Centros de Lenguas en la Enseñanza Superior). Madrid, Universidad Antonio de Nebrija, pp. 506-514. ISBN: 978-84-88957-54-2.

Úbeda Mansilla, P. & Roldán-Riejos, A. 2014: “Metaphors students of architecture communicate with”. In The Twenty-First International Conference on Learning. Touro University’s Lander College for Women, New York (USA). 15-17 July 2014.

Úbeda Mansilla, P. & Roldán-Riejos, A. 2013: “Developing Transferable Skills through Academic Motivation-Activities”. III CIDU Congreso Internacional de Docencia Universitaria. 20-22 Jun. 2013 Vigo. pp. 513-517. ISBN: 978-84-15524-14-4.

Úbeda Mansilla, P. & Roldán-Riejos, A. 2012: “Professional Applications in English for Architects: The Interview Guide”. Proceedings of EDULEARN12 Conference, pp. 4816-4824. 2nd-4th July 2012, Barcelona, Spain. ISBN: 978-84-695-3491-5.